Dit keer een gastlog van Rebecca die vorige week gezellig bij mij op visite kwam
Op donderdag 17 maart had ik om 13.00 afgesproken om bij Shirley op bezoek te gaan. Ik had geen idee wat ik kon verwachten en ik was vooral erg nieuwsgierig. Ik had namelijk begrepen dat ze eigenlijk geen stagiaires aannemen bij Wanadoo, maar Shirley had zichzelf er natuurlijk weer meesterlijk ingepraat.
In Nederland is Wanadoo de tweede internet provider (bron: Interview-NSS) en de grootste breedbandprovider met op 30 september 2004 621.000 actieve abonnees, van wie 429.000 breedbandabonnees. Wanadoo, een merk van France Telecom, is Europa’s grootste breedband provider. Wanadoo had op 30 september 2004 9,21 miljoen actieve abonnees, van wie 40 procent breedbandabonnees. Wanadoo is de marktleider in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, en heeft de tweede positie in Spanje en Nederland.
Het Wanadoo gebouw bevindt zich vlakbij het Waterlooplein, naast de filmacademie. Het is erg onopvallend en dat is ook zeker de bedoeling van de organisatie. Dit omdat alle persoonlijke gegevens van de wanadoo leden zich in dit gebouw bevinden. Het gebouw ziet er van de buitenkant erg klein uit, maar schijn bedriegt. De omliggende huizen zijn geen huizen, maar behoren ook tot het Wanadoo pand. De muren zijn doorbroken en van de prachtige statige Amsterdamse panden is aan de binnenkant niets meer over. Het is een groot kantorencomplex en je waant je dan zeker niet midden in het centrum van Amsterdam.
Er wordt wel goed gezorgd voor de medewerkers, want op elke afdeling en in elk zinloos hoekje staat een koffieapparaat, snoepmachine en een klein keukentje. Er is zelfs een bar met een echte tap aanwezig. Maar zoals Shirley mij vertelde de echte party’s worden buiten het pand gegeven. Als ik Shirley niet had gehad als gids en uitstekende tourguide, was ik zeker verdwaald in het gebouw. Zoveel gangetjes en in- en uitgangen. De afdeling van Shirley bevindt zich op de 2e verdieping en heet Marketing > Loyalty > Portal > Studio
Hieronder volgt een korte beschrijving van wat deze afdeling doet.
- Marketing houdt zich bezig met alle Marketing activiteiten (zoals Marktonderzoek, Loyalty, Producten e.d.) maar niet met Marketing Communicatie (dit hoort bij Sales).
- Loyalty houdt zich bezig met klanttevredenheid, dit mond uit in Nieuwsbrieven, Excuusbrieven, Productoffers (aanbiedingen), en het Portal.
- Portal, dit is dus de sub-sub afdeling waar mijn stagebegeleider over gaat. Hier wordt de website gemaakt zoals je ‘m ziet op je scherm.
- Studio, net als editorial en de channels een onderdeel van Portal.
- Studio: Hier zitten Sebastiaan en Lennert (senior webdeveloppers), Arnout (senior webdesigner) en Susanne en Maurits (webdesigners) zij houden zich dus bezig met de HTML, vormgeving en de feeds van derden (bijvoorbeeld dat de ringtones automatisch op de juiste plaats op de website komen te staan).
- Editorial: Schrijft de artikelen voor de nieuwsbrief, de Portal Homepage en voor de diverse Channels (o.a. muziek en internet). Hier werken Jeroen, René, Jaap (eindredactie) Dick (parttime)
- Channels: Het management van de Channels (bijv. Mobile, Routeplanner, Muziek). Bestaat enkel uit Daniël.
De opdracht van Shirley is het verbeteren van de Personal Homepage Pagina’s dmv:
- een onderzoek,
- het maken van de nieuwe pagina’s
- het schrijven van content voor het Internet Channel (is vervallen: de content komt op de Personal Homepage pagina’s)
- het schrijven van een e-mail voor de klanten (is vervallen: is alleen een e-mail geworden als uitnodiging van het onderzoek en er komt een artikel in de nieuwsbrief)
Het hoe en wat hiervan moet zij nog documenteren, zodat degene die het na haar moet bijhouden weet wat er moet gebeuren.
De dagelijkse werkzaamheden bestaan uit voornamelijk de stageopdracht en de dingen die daar bij komen kijken zoals het testen van onderdelen, afhankelijke pagina’s opsporen en (laten) aanpassen, aantal dingen regelen bij de technische afdeling OSS over de homepages.
Daarnaast heeft Shirley een aantal kleinere vormgevingsopdrachten uitgevoerd zoals het maken van Mock-ups, aanleveren van logo’s voor Wanadoo Partners, de afbeelding van de weer- en verkeerskaart gemaakt, Special Toolkit, opmaken Portal Sales nieuwsbrief.
Tot slot heb ik nog met Shirley en haar begeleider gepraat over de stageperiode in het algemeen en de diverse opdrachten.