Bij BCC heb ik heel veel betekend voor de huidige site (daar sites wel eens vervangen worden, de versie die in 2009 gelanceerd is). De site was verouderd en hoewel het initieel een redesign project was is er eigenlijk een compleet nieuwe site neergezet door webbouwer Eperium.
Mockup
Samen met collega Francesco Rametta heb ik een mockup gemaakt van ideeën die ontstaan zijn tijdens de brainstormsessies. Mockup was bedoeld als input voor onze webbouwer. Hij lijkt nog heel erg op de oude site, maar dan wat opgepoetster. Element dat bijna in zijn geheel overgenomen is, is de footer. Wat kleinere elementen die uiteindelijk gebruikt zijn zijn de ‘drop-down navigatie’ en de grijze steunkleur (is lichtblauw geworden).
SEO en Google Analytics
Om het redesign gelijk goed te doen heb ik mij hard gemaakt voor een goede implementatie van Google Analytics en de site te optimaliseren voor zoekmachines. Uiteindelijk is dit grotendeels gelukt (tja.. ik heb mij moeten neerleggen bij een aantal ‘nice-to-haves’) en het gevolg was ook dat de nieuwe site beter vindbaar werd in Google. Ik zou dit graag visueel willen ondersteunen met een kek grafiekje uit Analytics, maar dat is uiteraard vertrouwelijke info. Het was in ieder geval heel veel beter.
Daarnaast heb ik – bij gebrek aan een betere oplossing – de URL’s van de oude site handmatig geredirect naar de nieuwe URL’s, zodat de content ook binnen zoekmachines Google netjes gemigreerd zou worden.
Verbeterde navigatiestructuur
De navigatiestructuur op de oude BCC was eigenlijk een kopie van de organisatiestructuur van de Category Management afdeling. Alle productgroepen hadden een eigen categoriepagina op de site. Enige uitzondering was MDA (groot witgoed) dat bestond uit de categorieën ‘Huishouden’ en ‘Keuken’. In de nieuwe site zijn een aantal categorieën (ook gezien hun grootte) samengevoegd en zijn qua samenstelling gewijzigd.
De categoriepagina is in de nieuwe site een verrijkte contentpagina geworden die als navigatieknooppunt dient naar onderliggende en gerelateerde pagina’s (zoals het adviescentrum). Op de oude site bestond deze pagina uit een aanbieding met daaronder een aantal geselecteerde producten.
Testen
Tot slot heb ik voor, tijdens en na de lancering (updates tot versie 1.5) héél veel getest. Zoveel dat ik inmiddels blind bestellingen kan plaatsen en Intershop (het platform/Content ‘Management’ Systeem) van haver tot gort ken. Uiteindelijk heb ik in het hele proces van de lancering van de site 600 issues gerapporteerd. Variërend van een typfoutje tot fouten in de bestelfunnel. Dat laatste is nogal een complex ding met verwijderingsbijdragen, garanties ehh… verzekeringen, ophalen in winkels, voorraadindicaties, meerdere bezorgmethoden en -gebieden.
Overige wijzigingen
Uiteraard zijn er nog veel meer verbeteringen doorgevoerd, ook die niet van mijn hand zijn, maar van Eperium, collega’s of uit een gezamenlijk proces komen.