Legacy shops

Het bijhouden van de lokale initiatieven met een Excelsheet werd op den duur steeds tijdrovender. De omzet groeide en elke keer dat één van de producten uitverkocht raakte of van prijs wijzigde moest de Excelsheet voor die ‘Shopping List’ bijgewerkt worden.

Dus besloten we om de bestaande checkout samen met ontwikkelaar Treshold uit te breiden naar een echte webshop. Een tweede weliswaar, naast de ‘Office & Cleaning’-Webshop.

Het was technisch en logistiek niet mogelijk om de het assortiment uit de Baby- & Peutershop, Wijn Online en Makro Direct toe te voegen aan de al bestaande webshop. En ook qua concept zou het een beetje raar worden: ‘Alles voor kantoor, uw tuin, wijnkelder, washok en voor uw baby’.

Checkout

Het project startte met het verbeteren van de checkout zelf. Bij de oude checkout was de weergave van de producten onoverzichtelijk, onder andere doordat de prijzen in- en exclusief btw door elkaar gebruikt werden. En er waren te veel stappen die de klant moest doorlopen.

Dus de nieuwe checkout bevatte werd terug gebracht tot 4 stappen (basket, adres/aflever gegevens, controle en betaling) en bracht meer overzicht in wat de klant nu ging betalen.

checkout-mockup

Uiteindelijke basket-pagina in de nieuwe huisstijl.

md-checkout-check-order

Categorie- en productpagina’s

De volgende stap waren de categorie- en productpagina’s. De oude Shopping Lists waren in feite category listers die van volgorde kon wijzigen en die gefilterd kon worden, maar die geen productpagina hadden. Waar we voorheen 1 foto en 1 klein alineaatje hadden om een product te beschrijven konden we nu los gaan.

Met de nieuwe pagina’s was het mogelijk om crosssell producten en accessoires te verkopen, meerdere afbeeldingen, logo’s en video’s toe te voegen en om te vergelijk aan de hand van productattributen.

Het design van de legacy shops is gebaseerd op de UX styleguide van METRO (die ook de basis is van de Makro website). We hebben alleen wel een paar elementen verbeterd en aangepast naar specifiek de Nederlandse situatie.


door Shirley de Jong

Geef een reactie

Geef hier je reactie. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.